5 saker du kan göra för att leva ett gladare liv

Fem råd som hjälper dig att leva ett gladare liv.

Vi alla drabbas av stress eller depression då vi stöter på utmaningar som livet ställer oss – familjeproblem, konflikter, sjukdomar, brist på pengar och så vidare. En av de viktigaste sakerna som man kan inse är att man gör allt bättre då man är på glad humör. Oberoende av vad man gör är det helt annorlunda då man är på bra humör. Man skriver e-post snabbare, man gör sina läxor effektivare och det känns mycket enklare att hålla sig fokuserad på det man håller på med.

Det finns vissa vanor och ritualer som hjälper oss att känna oss gladare och gladare varje dag. Dessa ritualer kan också användas för att pigga upp humöret då man känner sig deprimerad. Fem saker som du kan göra för att leva ett gladare liv:

1. Vakna tidigt på morgonen

Att vakna tidigt på morgonen varje dag skapar en känsla av lycka och ger dig en bra start på dagen. Det är också flera som påstår att det är enklare för dem att hålla sig koncentrerade t.ex. på jobbet om de har vaknat tidigare än vanligt. Kom ihåg att du ändå måste sova tillräckligt länge! Skapa en dygnsrytm som passar dig, gå och lägg dig så att du hinner sova 6-8 timmar om du vaknar tidigt (t.ex. kl. 06:00).

2. Motionera varje dag

Flera undersökningar visar att människor som motionerar regelbundet är gladare än de som inte motionerar. Regelbunden motion är bra för hjärtat, det bygger muskler och motionen släpper ut endorfiner i kroppen som gör att vi känner oss gladare. Att motionera regelbundet betyder inte att man måste springa en maraton varje dag, det räcker med att man varje dag motionerar minst 30 minuter, det kan innebära t.ex. att gå till jobbet och tillbaka varje dag.

3. Koppla dig loss då och då 

Framgångsrika människor kännetecknas av att de kan fokusera 100% av sin koncentration på det de håller på med just nu, men också av att de kan koppla sig loss helt och hållet då och då. Med att koppla sig loss menar vi att man under dagens lopp ska hålla en stund där man inte gör någonting! Man kan t.ex. gå på en promenad för att reflektera och slappna av. Det viktigaste är att man gör något helt annat än det som man har fokuserat på resten av dagen.

4. Hjälp andra

Undersökningar visar att om du hjälper andra så kommer du att känna dig gladare. Att hjälpa andra får dig att känna dig glad och det är bra motion för din hjärna eftersom du måste reda ut hur du kan hjälpa andra människor med deras problem. Hjälp dina familjemedlemmar, kollegor på arbetet, dina vänner eller någon som du träffar på gatan!

5. Lär dig nya kunskaper

Man blir glad då man känner att man utmanas tillräcklig ofta, däremot om man arbetar dag efter dag med exakt samma sak blir det tråkigt på längden. Att lära sig nya kunskaper skapar utmaningar och den snabba inlärningsprocessen ger oss en känsla av åstadkommande. Att lära sig nya kunskaper kan handla om att t.ex. lära sig att programmera, spela ett instrument, utöva en sport eller något liknande.

 

Vi hoppas att dessa 5 råd hjälper dig att leva ett gladare och produktivare liv. Har du några vanor eller ritualer som hjälper dig klara dig genomen vardagen? Lämna gärna en kommentar nedan!

© Anneli Marketing Oy 2013

5 saker du kan göra för att leva ett gladare liv

  • Låna kr i .
  • .
  • .
  • Utbetalning .

Vi alla drabbas av stress eller depression då vi stöter på utmaningar som livet ställer oss – familjeproblem, konflikter, sjukdomar, brist på pengar och så vidare. En av de viktigaste sakerna som man kan inse är att man gör allt bättre då man är på glad humör. Oberoende av vad man gör är det helt annorlunda då man är på bra humör. Man skriver e-post snabbare, man gör sina läxor effektivare och det känns mycket enklare att hålla sig fokuserad på det man håller på med.

Det finns vissa vanor och ritualer som hjälper oss att känna oss gladare och gladare varje dag. Dessa ritualer kan också användas för att pigga upp humöret då man känner sig deprimerad. Fem saker som du kan göra för att leva ett gladare liv:

1. Vakna tidigt på morgonen

Att vakna tidigt på morgonen varje dag skapar en känsla av lycka och ger dig en bra start på dagen. Det är också flera som påstår att det är enklare för dem att hålla sig koncentrerade t.ex. på jobbet om de har vaknat tidigare än vanligt. Kom ihåg att du ändå måste sova tillräckligt länge! Skapa en dygnsrytm som passar dig, gå och lägg dig så att du hinner sova 6-8 timmar om du vaknar tidigt (t.ex. kl. 06:00).

2. Motionera varje dag

Flera undersökningar visar att människor som motionerar regelbundet är gladare än de som inte motionerar. Regelbunden motion är bra för hjärtat, det bygger muskler och motionen släpper ut endorfiner i kroppen som gör att vi känner oss gladare. Att motionera regelbundet betyder inte att man måste springa en maraton varje dag, det räcker med att man varje dag motionerar minst 30 minuter, det kan innebära t.ex. att gå till jobbet och tillbaka varje dag.

3. Koppla dig loss då och då 

Framgångsrika människor kännetecknas av att de kan fokusera 100% av sin koncentration på det de håller på med just nu, men också av att de kan koppla sig loss helt och hållet då och då. Med att koppla sig loss menar vi att man under dagens lopp ska hålla en stund där man inte gör någonting! Man kan t.ex. gå på en promenad för att reflektera och slappna av. Det viktigaste är att man gör något helt annat än det som man har fokuserat på resten av dagen.

4. Hjälp andra

Undersökningar visar att om du hjälper andra så kommer du att känna dig gladare. Att hjälpa andra får dig att känna dig glad och det är bra motion för din hjärna eftersom du måste reda ut hur du kan hjälpa andra människor med deras problem. Hjälp dina familjemedlemmar, kollegor på arbetet, dina vänner eller någon som du träffar på gatan!

5. Lär dig nya kunskaper

Man blir glad då man känner att man utmanas tillräcklig ofta, däremot om man arbetar dag efter dag med exakt samma sak blir det tråkigt på längden. Att lära sig nya kunskaper skapar utmaningar och den snabba inlärningsprocessen ger oss en känsla av åstadkommande. Att lära sig nya kunskaper kan handla om att t.ex. lära sig att programmera, spela ett instrument, utöva en sport eller något liknande.

 

Vi hoppas att dessa 5 råd hjälper dig att leva ett gladare och produktivare liv. Har du några vanor eller ritualer som hjälper dig klara dig genomen vardagen? Lämna gärna en kommentar nedan!

  • Tio tips som hjälper dig att spara pengar

  • Välkommen till vår nya webbplats

© Anneli Marketing Oy 2013